Lab School ekonomije zajedništva održan je u Loppianu u Polo Lionelo Bonfanti od 03. do 08.09.2016.g. Međunarodna Komisija ekonomije zajedništva pozvala je mlade, večinom do 30.g., na šestodnevnu radionicu s ciljem da se čuje glas i vizija mladih u jednom novom zaletu širenja EZ-a.
- dan
Uvod i predstavljanje
Prisutni su bili mladi iz Austrije, Filipina, Slovačke, Hrvatske, Italije, Španjolske, Argentine, Brazila, Burundija i Francuske, te studenti iz sveučilišta SOPHIA-e iz Loppiana. Do izražaja je došla i različitost mladih, zaposleni, nezaposleni, studenti, poduzetnici, vjernici i nevjernici, skroz do onih kojima je ovo bio prvi susret s EZ.
Nakon Evinog uvodnog predstavljanja Polo Lionelo Bonfanti kompleksa, čija je važnost istaknuta, unatoč nekad teškim trenucima neprofitabilnosti, kroz pojam „tu je naš dom“, Anouk, profesorica sa sveučilišta u Nantesu koja je u komisiji EZ, održala je uvodnu riječ o projektu EZ Lab School, prvom ikada održanom, čime je jasno istaknula da ne i posljednjem.
Anouk je također istaknula da EZ traži nove riječi kako govoriti o EZ, jer prošlo je 25 g postojanja, i vremena danas nisu jednaka kao što su bila prije 25 g. Napomenula je da su prvi poduzetnici i prijatelji EZ tada bili oduševljeni sa Chiarinom vizijom raja kada je govorila o EZ, o prvim kršćanima, a sada su potrebna nova oduševljenja, te je ova radionica jedan dio pokušaja pronalaska istog.
Koncept radionice je da nema klasičnih predavanja nego je dijalog ispred svega, komunikacija, dijeljenje znanja i sikustava. Tako je u nastavku i bilo, nakon bas svakog predavanja razvio se dijalog sa pitanjima, djeljenjem razmišljanja i slično.
Tema prvog workshopa je bila „Što već znamo o EZ? Koje su ključne riječi EZ?“
Podijelili smo se u grupe te je svaka grupa dobila zadatak odgovoriti na pitanja, zapisati ključne riječi na papir i zalijepiti ih na zidove dvorane, koji su uskoro bili oblijepljeni porukama kao što su: kultura davanja, dijeljenje, odnosi, bratstvo, osoba, recipročnost, čovjećanstvo, jedinstvo…Također se je razvila diskusija što za koga znaći EZ, zašto je netko privućen (ako je), što za koga znaće pojmovi napisani na zidu… Ja sam sa ostalima podijelio da sam ja privućen EZ zbog toga što nisam zadovoljan postojećim sistemom, ni ekonomskim ni društvenim ni financijskim, te je za mene EZ jedan primjer sistema koji bi mogao biti globalno rješenje nakon svih „izama“ (kapitalizam, socijalizam…)…
Nakon predstavljanja kratkih video uratka o EZ i kako je vide i žive u Španjoskoj i Brasilu, slijedilo je predavanje Luigina Brunija sa temom EZ – jučer, danas, sutra.
Što znamo o EZ, nakon prvih 25 g postojanja?
– EZ je proces, način života, ne proizvod
– bogatstvo EZ su ljudi, osobe
– ona postoji zbog ljudi koji nisu zadovoljni s kapitalizmom
– želi promjenu poslovanja i model funkcioniranja tržišta
– to je ekonomija za sve, bogate i siromašne, mlade i stare, vjernike i nevjernike, zaposlene i nezaposlene, za svakoga sa „kunom u đžepu“
– EZ je razotkrila i definirala novi model siromaštva nametnut od kapitalizma, nekada je siromah bio okarakteriziran kao „nije imao sreće“ a danas je okarakteriziran kao „kriv je što je siromašan“
Idučih 25 g. EZ?
– nači nove odgovore na nova pitanja današnjice (primjer macintosh i apple, tvrtka je nakon što su svi imali kompjutere kod kuče ponusila apple i smartphone)
– pojačati odnose poslovanja sa siromašnim (nije dovoljno samo ubaciti novčić, treba se dotaknuti osoba, nije dovoljno biti dobar samaritanac nego treba osobu dotaknuti i ostaviti traga npr. sjesti i razgovarati, svatko ima neko iskustvo)
– protagonizam mladih (razvijanje raznih akcija, npr. SLOT MOB u Italiji, mladi EZ protiv kockarnica)
– potaknuti više „poziva“ za EZ među mladima (poziv definiran kao „pronalazak svojeg mjesta u svijetu“)
– biti „nova kultura“, veće prisustvo u školama, fakultetima, poduzećima
Poslijepodne započinje sa predavanjem Luca Crivellia sa temom oblici i načini komunikacije.
Kao jedino i najbitnije pravilo komunikacije istaknuto je koristiti emocije, a ne racionalno (ono što vidimo), npr. reklama coca cole u kojoj nema ni slova coca cola niti boca coca cole, nego emocija da će ti dijete biti sretno ako mu dođeš kuči s coca colom.
Nastavak sa Ivan Turatti sa temom Web alati 3.0 koji nam je predstavio korisne alate za korištenje društvenih medija (npr. jedan alat koji istovremeno uploada na više različitih društvenih mreža, social searcher) te koje alate (webstranice) koristiti za obradu videa (go animate, we video), proizvodnju web stranica, organizaciju (google apps for business), stvaranje strukture organizacije, dizajn (canva i the grid) pozicioniranje (canvanaiser brainstorming) itd…
Zaključno predvečer dijalog mladih i komisije EZ o proteklom danu, razmišljanjima, vizijama, potrebama, novim saznanjima, iskustvima…
- dan
Drugi dan započinje sa Anouk sa temama lab Inside (osobni razvoj) te davanje, gdje Anouk posebno podcrtava da davanje i primanje imaju jednaku vrijednost i između njih treba biti znak jednakosti. Također ističe važnost izražavanja potreba, jer izražavanje potreba je priprema i otvaranje za trenutak primanja.
Zatim Genevieve iz komisije EZ iz Afrike govori o siromaštvu. Ističe da je EZ nastala upravo zbog siromaštva te istaknula različite modele siromaštva. Definira siromaštvo kao nedostatak, nedostatak materijalnih stvari, nedostatak indetiteta, nedostatak obitelji, domovine… Siromaštvo se definira kao nedostatak. Također kaže, da siromah ne postoji, da je to izmišljena osobina, postoji samo siromaštvo.
Siromašnome netreba samo pomoći, nego ga treba ljubiti kao brata, tada nastaje recipročnost jer svaki čovjek ima i neko bogatstvo u sebi kao što svatko ima i siromaštvo)… Ako samo pomažes siromahu, stvaraš mu krug ovisnosti, a jedina ispravna jedinica za pomoć je recipročnost.
Zatim Dima iz Brasila predstavlja iskutvo iz Brazila a David i Carla iz Firenze dijele iskustvo kojeg imaju pomagajući imigrantima. Pričaju kako su rasli u potrebama, jer prvo su ih primili kao obitelj, pa je bila potreba da ih nauče talijanski kako bi mogli komunicirati, pa se javila potreba za zaposlenjem, pa širenjem prostorija… danas vode cijeli institut za prilagodbu imigranata u društvo.
Nakon toga ponovo Luca Crivelli sa predavanjem na temu socijalnog poduzetništva i civilne ekonomije, gdje ističe da je glavna razlika u usporedbi sa EZ – interakcija, ono što je specifično za EZ su odnosi i recipročnost.
Poslije toga uslijedila su iskustva Marie Chiare o projektu Slot Mob koji su proveli i provode mladi EZ i čija je uspješnost velika – cijela talijanska javnost već zna za Slot Mob a neka njihova predlaganja već su ušla na glasanje i izglasana su u Vladi, a radi se o projektu kojim mladi promoviraju kafiće u kojima nema kockarnica i aparata za dobitke na sreću, zatim Maurizio i njegova radionica kako izmjeriti društveni utjecaj poduzeća (kroz iskustva)…
Ponovo je uslijedilo predavanje, ovog puta putem skype vezom s USA gdje nas je Pete Benedeto uveo u temu „the power of the crowd“ (snaga gomile) te crowdfundingu i crowdsourcingu, različitim platformama koje se koriste i pravilima istih. Napomenuo je da je crowdfunding može igrati značajnu ulogu jer se kroz prikupljanje sredstava ujedno i širi priča EZ, a nakon njega Gian Paolo iz Firenze održao je predavanje „search engine optimizer“, o pozicioniranju i bodovanju web stranica.
- dan
Treći dan je više ispunjen konkternim iskustvima poduzetnika, ali počinje sa predavanjima, prof. Benedeto iz Sophie govori o dijalogu, kaže da je dijalog čista suprotnost od šutnje, da je dijalog čista suprotnost od „zadržavanja u sebi“, Anouk nastavlja sa temom „meneđment i inovativne prakse u poduzećima EZ“, te kaže kako je bila sretna što će govoriti o toj temi, a kada se počela pripremati vidjela je da se tu nema što reći nego se mora – vidjeti. Kaže da se nemože govoriti i da ne postoji jedno pravilo za sve tvrtke EZ-a, nego treba posjetiti te tvrtke na licu mjetsa, upoznati poduzetnike, dati im da ispričaju svoju priču.
Zatim nekoliko osobnih iskustava od Koena, poduzetnika iz Belgije (iskustvo iz Srbije i Afrike, na temu „jedna tvrtka nije dovoljna“), Mikele iz Torina, Marco Cabasia (EZ u dijalogu sa poduzetničkim svijetom), te ponovo predavanje, direktorice najpoznatije marketinške tvrtke u Italiji Rosane Orlando, na temu storytellinga (pričanja priča), gdje ona kao osnovno pravilo navodi da priča ima moč samo i isključivo u slučaju da najprije tebe dotakne, onda će i ostale. Također kaže da bi mogao kvalitetno ispričati svoju priču moraš je moći vidjeti drugim očima, iz vana, koristiti tehniku distanciranja i sagledavanja iz druge perspektive. Kao primjer za workshop koristili smo prekrasnu sliku sa zalaskom sunca koju smo morali opisati svojim riječima, podjeliti s ostalima, a zatim se staviti u kožu slijepca (distancirati se od sebe) te ponovo opisati istu sliku.
Popodne je završilo prekrasnom posjetom vinariji Fattoria Loppiano gdje nam je Pieto Isolan objasnio tehnike dobivanja ekološkog vina, koje ima medalju sa Milano Expoa, i poslovanja Fatorie.
- dan
Započinje sa sa prof. Giuseppeom iz Sophie sa temom zajedništva (communion), te objašnjava da zajedništvo znači imati mjesta za drugoga i dijeliti s njim ideje, mišljenja, obrok, sve…
Nastavljaju Florencia i Rebeca sa predstavljanjem projekta EoC – IIN, čiji je koncept umrežavanje hubova (čvorišta) te inkubacija novih tvrtki. Predstavile su i 2 videa, iz Meksika i Portugala koji su već počeli s aktivnostima i nakon 2 bootcampa već imaju rezultat dvije novootvorene tvrtke. Projekt će biti platforma za potrebe i resurse i ojačati će globalnu mrežu EZ.
Zatim nas posjećuje Cinizia Scaffidi, potpredsjednica SLOWFOOD organizacije (koja je kontra fast food konceptu iako se aktivnosti ne zaustavljaju samo u temama hrane), te nam govori o problemima današnjice kao npr. što se uspješnost danas mjeri rastom BDPa, a ljudi s tim nemaju veze, oni ne žele veći BDP nego kvalitetniji život, predstavlja njihova načela GOOD-CLEAN-FAIR (dobro, čisto i pošteno), objašnjava kako su postali veći pokret od pokreta za kvalitetnu hranu te govori kako se među nama osjeća kao kod kuće jer smo jako slični po načelima. Luigino joj se zahvaljuje i završavaju sa mišlju da se slične organizacije moraju držati skupa i biti povezanije.
Popodne je posvećeno radionicama gdje smo pokušali brandirati EZ, izdvojiti tri osnovna načela, razmjenjivali iskustva o marketingu itd… dok smo navečer dobili ekskluzivni poziv na sudjelovanje na generalnoj probi koncerta Gen Verde, koji također ima probnu pozornicu u prostorijama Polo Lionelo Bonfanti.
- dan
Posljednji dan bio je rezerviran za zaključke, ali prije toga Luigino Bruni održao je predavanje o pozivima (vocation), kako je objasnio poziv da bi stvarno bio poziv ustvari moraju biti dva poziva – prvi poziv za sreću (znaći moram imati posao od kojega ću moći živjeti) i onaj drugi, poziv za sreću ostalih, kada mi nije samome dovoljno da sam sretan nego želim da i oni oko mene budu sretni, kada se ta dva poziva pojave, onda je to poziv u pravom smislu riječi. Također je istaknuo da smo mi (EZ) pozvani sagraditi Noinu Arku, (primjer Noe koji je po Bibliji bio jedini ispravan na Zemlji a svejedno je radio arku za spas svih, ne samo svoje obitelji), za spas čovjećanstva, moramo biti otvoreni svima, a ne izgraditi zidove oko sebe i uživati u sličnim stavovima koje djelimo.
Na kraju, Anouk i Luigino su napravili zaključak, skupa sa svim mladim polaznicima Lab Schoola, neki od zaključaka:
– ponavljati Lab School periodično ali kao nastavak npr. slijedeći puta ne govoriti (teorisjki i kroz primjere) o reklamiranju i reklamama nego napraviti konkretne reklame za EZ
– osjećaj kojeg svi dijele, uključujući komisiju EZ, da je ovaj Lab School moment početka novog komuniciranja EZ
– Anouk ističe da školi nije kraj, da je ova škola bila trenutak primanja (npr. neki profesori predavali 1 h umjesto 0,5 h)
– vizija koja postaje stvarnost, 1. i 2. generacija guraju stavri zajedno
– Luigino ističe kako velika težina leži u tome da su svi prisutni mladi iako jako različiti ili bivši GEN ili poznaju i u kontaktu su s Pokretom fokolara
– završava sa mišlju o slobodi, kaže da je sloboda pratiti svoj poziv, ne Chiaru Lubich, ne Pokret fokolara, ne Isusa nego svoj glas iznutra
video po danima (streaming sa predavanjima na engleskom)